През последните години Световната здравна организация алармира за все по-тревожната тенденция за затлъстяване при подрастващите, като изтъква като основна причина за това – липсата на здравословно хранене при децата и пристрастяването им към т.н. „Junk food“.  Оказва се, че за голям процент от малчуганите нездравословните храни са част от основното им меню – хамбургери, пици, снаксове, чипс, кроасани и захарни полуфабрикати.

малко момиче се храни със спагети и пица

Как трябва да бъде организирано здравословното меню на децата, кои са суперхраните за пълноценното им израстване и какво не бива да липсва в тяхната култура на хранене?

Отговорите са пред очите ни – натурални, евтини, достъпни и полезни храни.

Ето 10 хранителни продукта, които трябва да бъдат основна част, както от менюто на едно дете, така и за неговото здраве!

  • 1. Плодове (сезонни плодове и цитруси) – за силна имунна система. Богат източник на витамин С, витамин А, витамини В6 и В12 и фибри.
  • 2. Зеленчуциза тонус и добро зрение изобилстват от антиоксиданти, фолиева киселина, селен, желязо, бетакаротин, магнезий, калий и флавонуиди.
голяма пазарска сергия с плодове и зеленчуци
  • 3. Ядки за добра памет. Симбиоза от калий, калций, желязо, магнезий и фосфор, витамин E, йод, витамин РР и омега-6 мастни киселини.
  • 4. Бобови културиза здрава пикочно-полова система (леща, грах, боб, фасул) – отличен баланс от белтъчини, фибри и витамини от групата В и аминокиселини.
купа с ядки
  • 5. Млечни продукти – (кисело мляко, сирене и кашкавал) – за костите и зъбите. Осигуряват по естествен път необходимото количество калций за зъбите и костите.
  • 6. Яйца – за мускулите и нервната система. Източник на Омега-3 мастни киселини, витамини от група В, цинк и антиоксидантите лутеин и зеаксантин.
млечни продукти и яйца на бял фон
  • 7. Риба – за мозъчната дейност. Дава на организма запаси от омега 3-мастни киселини, аминокиселини като фенилаланин, лизин, триптофан, метионин, треонин и хистидин, витамини – A, B1, B2, B12 и микроелементите калий, магнезий, фосфор, сяра и макроелементите: цинк, йод, кобалт, мед, селен, манган и флуор.
риби пъстърви се печат на огън
  • 8. Мед противопаразитно действие, благодарение на високо съдържание на антиоксиданти, като съдържа и няколко пробиотични бактерии – 6 вида лактобацили и 4 вида бифидобактерии.
  • 9. Макаронени издалияза здрав стомах. Източни на белтъчини и витамин В1, както и pacтитeлни влakнa, ckopбялa, мacтни kиceлини, витaмини – PP, E, oт гpyпa B, H; минepaли – kaлий, фocфop, kaлций, мaгнeзий, xлop, cяpa, нaтpий, жeлязo, цинk, йoд, мeд, мaнгaн, xpoм, флyop, мoбилдeн, cилиций и koбaлт.
  • 10. Черен шоколадза сърдечно-съдова система – богат на антиоксиданти и полифеноли, които „хранят“ и мозъка.
мед и филии черен хляб
парчета черен шоколад

„Грижете се за тялото си. Това е единственото място, в което трябва да живеете.“ – Джим Рон

Предлагаме ви и начин, по който тези полезни храни трябва да бъдат разпределени в здравословното меню на децата:

таблица за разпределение на храните за деца

И не забравяйте най-важното!
Храните за подрастващите трябва да бъдат приготвени само чрез: Варене, Печене и Задушаване.

Ограничете до минимум консумацията на лакомства, сладки десерти, безалкохолни напитки и бързи храни като пици, чипс и хамбургери. Създаването на здравословни навици относно храната се постига най-лесно и е най-ефективно, когато детето има добър модел за подражание.

Очаквайте скоро и новите менюта за деца, но предлагаме и други, които са подходящи - Виж всички