Свикнали сме да свързваме здравословното хранене с претенциозни, често екзотични хранителни продукти, специално приготвени или такива, с чиито вкусове трудно свикваме. Време е да развенчаем този мит и да предложим 10 супер здравословни храни, които са пред очите ни и не изискват специални грижи за приготвянето им.

Модерната медицина се стреми да наложи схващането, че организмът ни се нуждае от храни, чиито хранителни свойства отговарят на потребностите на определени органи в тялото ни. По този начин се стимулира лечението на редица болести с природни средства и по-специално със здравословни  хранителни продукти.

“Ако искате да намерите причините за заболяванията си, погледнете на дъното на чинията си”  (китайска поговорка)

Важно е плодовете и зеленчуците да не бъдат термично обработени, подсладени или овкусени с различни подправки. Един от начините да детоксикарате тялото си е да стоите настрана от всяка преработена храна.

Ето и кои са тези 10 супер храни:

Орехи

Орехите са чудесен антиоксидант, съчетан с Омега-3, фолиева киселина, витамин В9, С и Е, калий, магнезий и фосфор, които стимулират мозъчната дейност и паметта. Орехите поддържат високи нива на киселинния аргинин, което помага на черния дроб да детоксикира амоняка. Те също така са чудесни за подпомагане на мозъка ви да функционира по-добре.

обелени орехи поднесени в купичка

Грозде

Гроздовите семки съдържат веществото проантоцианидин, което влияе изключително благоприятно върху дейността на белите дробове, както и калций, магнезий, натрий, желязо, алуминий, манган, сяра, фосфор, мед, йод, бром, цинк и силиций и витамините С, В1, В2 и Д.

шепа грозде, поднесена на ръце

Ресвератролът, който се намира в гроздето, помага да се увеличи гъвкавостта на кръвоносните съдове, което улеснява кръвообращението. Така, гроздето намалява кръвното налягане, а по-добрата циркулация на кръвта позволява по-лесно транспортиране на кислород до всички части на тялото. Някои научни изследвания доказват, че 10 зърна на ден могат драстично да намали риска от сърдечен удар.

Моркови

Морковите са богати на бетакаротин, който влияе благотворно върху зрението, като цяло, и проблемите с очите, и витамин А, калций, фосфор и магнезий. Морковите имат страхотни сърдечно-съдови ползи и спомагат за подобряване на цялостната имунна функция на организма.

връзка моркови върху тъмна маса

Авокадо

Антиоксидант, който е отлично лекарство за репродуктивни проблеми и геникологични заболявания с наличието си на каротеноиди, омега-6 мастни киселини и олеинова киселина. Авокадото спомага за по-ниско ниво на „лошия“ холестерол.

авокадо, поднесено на ръце от момиче с рокля

Ново проучване, публикувано в списанието на Американската асоциация по сърдечни заболявания твърди, че консумирането на едно авокадо на ден, като част от диета с умерено съдържание на мазнини, може да помогне за по-ниско ниво на „лошия” холестерол сред хората, които са с наднормено тегло или затлъстяване.

Грейпфрут

Грейпфрутът съдържа съединения, наречени лимоноиди, които пречат на развитието на рака на гърдата и поддържат добрата функция на млечните жлези, но също така и витамини B2, С, Е, провитамин А – каротин, калций, калий, фибри, органични киселини и етерични масла.

Освен това, леко горчивият плод намалява нивото на глюкоза в кръвта и се препоръчва при профилактика срещу диабет. Силно ефективен е и в борбата с бактерии, вируси и херпес. Инфекции в гърлото, носа и ухото, проблеми с кожата и ноктите, гинекологични заболявания също се лекуват с грейпфрут.

цял и нарязан грейпфрут на черен фон

Домат

купа с домати

Доматътите съдържат изобилие от Витамин С и ликопен, който намалява риска от сърдечни болести, също така изобилстват и от фибри, витамин А, Е, C и К, калий, манган, тиамин, ниацин, витамин B6, фолиева киселина, магнезий, фосфор и мед.

Комбинираното действие на желязото и витамин С, които се съдържат в доматите, спомагат за синтезирането на хемоглобина и формирането на нови червени кръвни клетки, като по този начин помагат за предотвратяване или лечение на различни видове анемия.

Гъби

Гъбите са добър източник на витамин D, който е жизнено важен за предпазване от загубата на слуха, както и протеини, фибри и антиоксиданти. Редовната консумация на гъби нормализира нивата на кръвната захар и забавя отделянето на инсулин. Определени количества мазнини се синтезират и складират. В източната медицина гъбите са използвани като „природен антибиотик“.

нарязани гъби на кухненска дъска

Джинджифил

корен джинджифил

Антиоксидантът джинджерол е доказал своите лечебни свойства при проблеми с храносмилателната система поради наличието в себе си на калий, манган и минерали, както и смоли, полизахариди, флавоноиди и етеричното масло зингиберон.

Джинджифилът спомага и подобрява производството на стомашна киселина, която на свой ред убива паразити и предпазва тялото от инфекции.

Сладък картоф

Този безценен зеленчук е богат на Витамин В6, С и Д, както и магнезий, калий и желязо, които подпомагат дейността на панкреаса, като стабилизират и нивата на кръвната захар.

Сладките картофи са сложни въглехидрати, което означава, че задействат отделянето на хормона серотонин в мозъка. Това предизвиква приятни чувства, което пък довежда до намаляването на стреса.

сладки картофи върху кухненски плот

Целина

снопове целина в пазарска щайга

Целината съдържа силиций, който е част от структурата на костите и подпомага тяхното укрепване, както и витамин А, В – В1, В2, В6, С, калий, фолиева киселина, калций, магнезий, желязо, фосфор, натрий и незаменими аминокиселини. От болката и дискомфорта при радикулит ще ви избави именно целината. Най-облагодетелствана от целината е кръвоносната система, тъй като тя има регулиращ ефект върху кръвното налягане.

Ето и как са разпределени калориите в тези супер храни:

Продукт Кcal / 100гр Белтъци Мазнини Въглехидрати
ЦЕЛИНА 13 1 0,2 3,6
ДОМАТ 19 0,8 0,3 3,5
ГЪБИ 20 1,6 1,1 1,5
МОРКОВ 31 0,8 0,3 6,6
ГРЕЙПФРУТ 36 0,6 0,2 9,8
СЛАДЪК КАРТОФ 61 2 0 13,3
ГРОЗДЕ 69 0,5 0,2 17,6
ДЖИНДЖИФИЛ 80 1,8 0,7 17,7
АВОКАДО 160 2 15,3 7,4
ОРEХИ 654 65 15 14

Можете да ядете за здраве и да оставите храната да бъде вашето лекарство!

За финал ви предлагаме едно ударно здравословно меню с включени в него въпросните 10 хранителни продукта:

Салата:
Нарязани домати, моркови, авокадо и целина  с дресинг от грейпфрут, джинджифил и зехтин.

Основно:
Сладки картофи, запечени с гъби и веган кашкавал от грахов протеин.

Десерт:
Цедено кисело мляко, грозде и орехи.

Възможностите на храната са неограничени. Природата е създала за всяка болест и хранително лекарство. Важното е да създаваме достатъчно богата алкална среда- дори само с 10 горепосочени хранителни продукти –  и да потискаме киселинността.

В заключение трябва да отбележим, че човешкият организъм е съвършена структура, която сама дава индикации от какво има нужда. Трябва да му се доверим и да подчиним храненето си на тези потребности.

млада жена спортува в гората