fbpx Skip to main content

„Вашата диета е банкова сметка. Добрият избор на храна е добра инвестиция.“
– Бетани Франкел

Кето диетата – революция или начин на живот

Кето диетата е нов революционен метод за трайно отслабване и цялостно подобряване на метаболитните процеси в организма. Идеята за този вид диета не е драстично отслабване с риск от йо-йо ефект, а възпитаване на организма, и в частност на вкусовите рецептори, към определен тип храни.

По своята същност Keтoгeннaтa диeтa e ниcĸoвъглexидpaтeн xpaнитeлeн peжим c виcoĸo cъдъpжaниe нa мaзнини и yмepeнo ĸoличecтвo пpoтeини. Keтo диeтaтa cтимyлиpa opгaнизмa дa гopи мaзнини, a нe въглexидpaти.

Когато намалим драстичнонa пpиeмa нa въглexидpaти и ги заменим с мaзнини, пocтaвяме тялoтo в мeтaбoлитнo cъcтoяниe, нapeчeнo ĸeтoзa. Така opгaнизмът eфeĸтивнo пpeвpъщa мaзнинитe в eнepгия. Πo тoзи нaчин ce cъздaвaт ĸeтoни в чepния дpoб, ĸoитo cнaбдявaт мoзъĸa c eнepгия. Освен това се нормализира и нивото на инсулина, които е един от най-важните хормони в тялото.

ФАКТ: При кетогенната диета храната е толкова засищаща, че можете да загубите тегло, без да броите калории или да следите, какво ядете.

Това са сухите факти. Да видим обаче на практика как се постига всичко това.

Видове кето диета – наръчник според целите и ползите

Има няколко разновидности на кето диетата, като най-популярните са:

Стандартна кето диета:

Това е диета с много ниско съдържание на въглехидрати, умерено количество протеини и с високо съдържание на мазнини. Обикновено съдържа 75% мазнини, 20% белтъчини и само 5% въглехидрати;

Циклична кето диета:

Включва периоди на по-високо съдържание на въглехидрати, които се редуват с “кето дни”. Най-често 5 дни са с ниско съдържание на въглехидрат и 2 дни са с по-висок прием (зареждащи дни);

Насочена кето диета:

Позволява да се добавят въглехидрати около тренировките, за да не се компрометира спортното представяне;

Високо протеинова кетонна диета:

Сходна със стандартния вариант, но включва повече белтъчини. Съотношението най-често е 60% мазнини, 35% белтъчини и 5% въглехидрати и се използва предимно от фитнес трениращи.

ФАКТ: Стандартната и високо протеиновата са по-задълбочено проучени. Цикличните и целенасочените са по-модерни методи, използвани предимно от спортисти.

Принципът на кето храненето

Идеята е да се консумират високо мазнинни храни, въглехидратните да се сведат до мининмум, а протеините – в умерени количества. Целта е организмът да достигне състояние на кетоза – мазнините се извличат от запасите ни, преработват се в свободни мастни киселини, а после – в кето тела. Именно тях тялото ни използва вместо въглехидрати. Така губим тегло, нивата на кръвната захар и инсулина спадат. А това носи здраве и красота.

риба - препоръчително сготвена за кето хранене

Кето диета храни – кои са позволените храни

Основни храни за ядене, които трябва да бъдат задължителна част от дневното ни меню

  • Месо: Червено месо, пържоли, шунка, наденица, бекон, пилешко и пуешко.
  • Мазни риби: Такива като сьомга, пъстърва, риба тон и скумрия.
  • Яйца: Потърсете яйца от свободни кокошки (има голямо значение с какво е хранена кокошката).
  • Масло и сметана: когато е възможно от животни, свободно хранени с трева.
  • Сирене: Непреработено сирене (Чедър, козе, крема, синьо или моцарела).
  • Ядки и семена: бадеми, орехи, ленено семе, тиквени семки, семена от чиа, и т.н.
  • Здравословни мазнини: Главно студено пресован зехтин, кокосово масло и масло от авокадо.
  • Авокадо: Цели или прясно приготвено гуакамоле.
  • Зеленчуци с ниско съдържание на въглехидрати: Повечето зелени зеленчуци, домати, лук, чушки, и т.н.
  • Подправки: Можете да използвате сол, черен пипер и различни здравословни билки и подправки.

ФАКТ: Месото, яйцата и ядките са напълно достатъчни, за да задоволим тялото си с всички необходими храни за тонус и енергия.

снимка на чиния с нисковъглехидратна храна

Храни, които трябва да се избягват

Всяка храна с високо съдържание на въглехидрати трябва да бъде ограничена.

Ето списък на храни, които трябва да бъдат намалени или елиминирани на кетогенна диета:

  • Захарни храни: газирани напитки със захар, плодов сок, шейкове, торта, сладолед, бонбони и др.
  • Зърна или нишесте: продукти на основата на пшеница, ориз, макаронени изделия, зърнени култури и др.
  • Плодове: всички плодове, с изключение на малки порции плодове като ягоди.
  • Фасул или бобови растения: грах, боб, леща, нахут и др.
  • Корени зеленчуци и грудки: картофи, сладки картофи, моркови, пащърнак и др.
  • Нискомаслени или диетични продукти: те са високо обработени и често с високо съдържание на въглехидрати.
  • Някои подправки или сосове: те често съдържат захар и нездравословни мазнини.
  • Нездравословни мазнини: ограничете приема на преработени растителни масла, майонеза и др.
  • Алкохол: поради съдържанието на въглехидрати, много алкохолни напитки могат да ви изхвърлят от кетоза.

ФАКТ: Захарните храни, кореноплодните и бобовите култури правят организма ленив, а преработката на храните доста трудно!

Има ли странични ефекти или вреди от кето диетата

Страничните ефекти от прилагането на кето диета не са изключение ,но те са сведени до минимум при правилна консумация на храните. Наблюдава се едно състояние, известно като „Кето-грип“, което преминава за няколко дни обикновено.Изразява се в понижена енергия и умствена функция, проблеми със съня, гадене, повишен глад, храносмилателен дискомфорт, главоболие.

Умора
Когато тялото ви е в състояние на кетоза, ще изпитате умора, тъй като тялото ви трябва да се приспособи към използването на алтернативен източник на енергия, при липсата на глюкоза.

Дехидратация
Да бъдеш в състояние на кетоза означава, че в тялото ти има излишък от кетони. Твърде много кетони могат да бъдат вредни за вашето здраве и постоянно трябва да се отстраняват чрез урината. В тялото ви ще има излишък от натрий, който също се отделя чрез урината.

Костна ерозия
Костната загуба е един от основните странични ефекти на кетозата. Премахвате влакнините и много източници на важни фитохимикали като танини, фитинова киселина и оксалати от диетата си, поради което червата не усвояват добре калция. Костите ви стават слаби и податливи на фрактури.

Глад и запек
Храни, които ви осигуряват фибри, като бобови растения, цели зърна и боб, съдържат въглехидрати. Това означава, че ще прескочите тези изключително добри източници на фибри, когато искате тялото ви да бъде в кетоза. Фибрите са основният компонент , който ви кара да се чувствате сити и помагат за добрата перисталтика на червата. Без достатъчно количество фибри в тялото си, ще се чувствате гладни постоянно и ще страдате от запек.

Йо-йо ефект
Много изследвания показват, че хора които са свалили килограми с нисковъглехидратна диета, в рамката на една година си възвръщат голяма част от загубеното тегло.

ФАКТ: Кетозата понижава нивото на рН в кръвта и тя става киселинна. Това води до кристализиране на отпадъчните продукти в бъбреците и образуване на камъни.

Често задавани въпроси за кето диетата

  1. Ще мога ли отново да консумирам въглехидрати?
    По време на кето диета е необходимо сериозно редуциране в приема на въглехидрати. След период от време когато сте постигнали резултати може да започнете да въвеждате отново плавен прием или да използвате цикличния вариант на диетата.
  2. Необходимо ли е да имам зареждащ ден по време на кето диетата?
    Не се предвижда такъв ден при стриктна кето диета. Зареждане с въглехидрати може да наруши кетозата и да направи диетата неефективна.
  3. Колко протеин е необходимо да се консумира?
    Консумацията на белтъчини също е лимитирана, тъй като самостоятелен прием може да завиши нивата на инсулин и да понижи тези на кетоните. 30-35% е максимален препоръчителен прием, като най-често се избират по-мазни меса, за да може мазнините в тях да забавят усвояването.
  4. Опасна ли е кето диетата?
    Хората често бъркат кетоза с кетоацидоза. Първото е естествено, докато второто се среща само при неконтролиран диабет.
  5. Дългосрочна диета ли е кето диетата?
    Изключването на големи групи храни не е дългосрочно решение, твърдят много здравни експерти.

Кето диета не се препоръчва на бременни, хора с диабет и с високо кръвно налягане. Всички са наясно за ползата от балансирано меню и прием на плодове, зеленчуци и храни богати на фибри, които тук имат своите ограничения.

ФАКТ: Кетоацидозата е опасна, но кетозата при кетогенна диета е нормална.

Кето диетата – ответен удар срещу Covid-19

Кетогенната диета намалява риска да се разболеете от COVID-19, а в случай на инфекция може да предотврати тежките му форми. Експериментите показват, че тя подобрява функционирането на адаптивните имунни клетки.

Експертите подчертават, ниското съдържание на въглехидрати в храната намалява мазнините и „лошия“ холестерол в организма и стабилизира количеството захар в кръвта. Кетогенната диета може да подпомогне увеличаването броя на клетките, пренасящи Т-лимфоцитния рецептор, които имат имуномодулиращо и противовъзпалително действие.

ФАКТ: Експериментите показват, че тази диета повишава нивото на кетоновите тела в кръвната плазма, които контролират окислителния стрес в организма и имат противовъзпалително действие.

За размисъл

Рeдицa нayчни изcлeдвaния дoĸaзвaт мнoгoбpoйнитe пoлзи зa здpaвeтo oт ĸeтo диeтaтa. Ocвeн нaчин зa здpaвocлoвнo и тpaйнo oтcлaбвaнe, тя пoмaгa пpи диaбeт, cъpдeчни зaбoлявaния, paĸ, eпилeпcия, aĸнe, мигpeнa, ayтизъм, cиндpoм нa пoлиĸиcтoзни яйчници, мeтaбoлитeн cиндpoм, мнoжecтвeнa cĸлepoзa и дори  при Πapĸинcoн и Aлцxaймep.

Кето диетата не бива да се възприема просто като експеримент, а като траен начин за здравословен живот!

Опитайте и нашето ново Кето меню

Кето храненето ще подобри Вашето общо умствено и физическо състояние и ще ви зареди с енергия за цял ден.