fbpx Skip to main content

“Добрата храна е много често, дори най-често,
възможно най-простата храна.”
– Антъни Бурдейн

Миналото е най-мъдрият и достоверен източник на ценни съвети, както за нашия настоящ живот в личен, социален и битов план, така и за нашето здраве в частност. Пътят от израстването на праисторическия човек до съвременния е епохално дълъг и много поучителен. Битът и възможностите за хранене на праисторическите хора са били ограничени. Това е обаче е създало тяхната много тясна връзка с природата. За тях всяка храна е била освен средство за оцеляване и лекарство.

В последно време набира все по-голяма популярност именно диета, вдъхновена от живота и храненето на първобитните хора. Тя се нарича Палео диета и колкото и скептично на пръв поглед да звучи това, ползите от нейното приложение са много големи. Като всяка диета и тя има известни недостатъци, но призивът да се храним с прясна, свежа и здравословно храна, дар от природата, има изцяло положителен смисъл за нашето тяло.

ИЗВОД: Добитата от природата храна е най-добият източник за здраве и дълголетие.

Какво стои в основата на Палео диетата

Това е диетичен режим, базиран на храни, подобни на тези, които са яли обитателите на ерата на палеолита преди над 2,5 милиона години. Целта на палео диетата е да ни върне към простото, но пълноценно хранене на първобитните хора, което е подчинено изцяло на природните блага. На практика това са храни, които можем да добием чрез лов, риболов или беритба по полето и в гората.

Затова Палео диетата включва месо, риба, плодове, зеленчуци, ядки и семена. Тяхната термична обработка е сведена до минимум, като единственият акцент на преработка е месото и рибата. Съдържанието на диетата се определя спрямо географията, климата и наличността на храна, в районите, където живеем.

Кои са позволените и забранените храни

Позволени:

  • диви и култивирани плодове и зеленчуци;
  • яйца;
  • гъби;
  • билки;
  • семена;
  • постно месо;
  • риба;
  • ядки и масла, добити от дървета като кокосово и маслиново;
  • мед;

Забранени:

  • жито;
  • овес;
  • ечемик;
  • бобови растения;
  • млечни продукти, които са вторичен продукт;
  • захар;
  • сол и рафинирани масла;
Chart by Visualizer
месо в палео диета

60% МЕСО И ЯДКИ

зеленчуци в палео диета

25% ЗЕЛЕНЧУЦИ

плодове в палео диета

15% ПЛОДОВЕ

Примерно дневно меню, подчинено на Палео режима

  • Закуска: Плодове с бадеми и чай от билки;
  • Обяд: Печена риба със зелена салата и семената;
  • Следобедна закуска: Варено яйце и плодов фреш;
  • Вечеря: Телешко варено с моркови и броколи;
  • Десерт: Плодова салата с мед;

Съчетанието на храните трябва да се прави според личните вкусове на всеки от нас. Важното е те да бъдат така подбрани, че да осигуряват необходимото количество калории за нашия мозък и всекидневните ни физически дейности.

ИЗВОД: Трябва да ядем продукти, които са растат в нашата географска ширина.

Какви на практика са ползите от Палео диетата

Тъй като за палеолитния човек храната е била и лекарство, всеки един продукт и имал своя индивидуална полза в храненето. Чрез консумацията на природните, непреработени и обогатени с консерванти храни, се постига естествена загуба на теглото, има нормален глюкозен толеранс, след като не се приема рафинирана захар, постига се контрол над кръвното налягане с липсата на преработени мазнини и белтъци и се поддържат ниски нива на триглицеридите заради отсъствието на излишни калории.

Важно е да се отбележи, че преходът от настоящето ви хранене към Палео режима не трябва да бъде внезапен. Това отнема време и трябва да се случва поетапно. В противен случай това би било шок за организма и ще доведе до влошаване на кръвните показатели и хормонален дисбаланс. Забранените от режима продукти трябва да се изключват постепенно до цялостното свикване с наличните от диетата храни.

ИЗВОД: Изключването на забранените храни трябва да става контролирано и поетапно в зависимост от общото състояние на човека.

Болести, които се повлияват от прилагането на Палео

Контролираният прием на мазнини, белтъци и въглехидрати в т.н „палеологично хранене“ помага при редица хронични заболявания. Праисторическият човек не е познавал медицината и лекарствата и поради тази причина се е лекувал изцяло с природни продукти под формата на храна.

ползи от палео диетата

Продуктите, които стоят в основата на Палео диетата, са богати на мазнини и протеини. По този начин се създава усещането за ситост, тъй като мазнините се усвояват много бавно. Наличието на протеини пък потиска апетита и активизира метаболитните процеси. Въздържането от прием на рафинирани храни пък понижава кръвната захар и холестерола и помага на сърцето да функционира по-добре. Това неминуемо се отразява и на теглото ни.

Храносмилателната ни система е особено чувствителна към пържените храни, сладкишите и мазните продукти. С режима на палеологичния човек ние щадим стомашно-чревния тракт и помагаме на стомаха да функционира нормално.

Повечето автоимунни заболявания са на основата на непоносимост към определени хранителни алергени, какъвто е глутенът. „Полеологичното хранене“ изключва храни, богати на глутен, което го прави мощно лекарство срещу този тип болести.

ИЗВОД: Натуралната храна е най-доброто природно лекарство за нашите болести.

Изследователите на този тип диета се обединяват около мнението, че контролът върху приемът на вредни и преработени храни има благоприятно влияние върху нашето здраве. Палео диетата обаче в никакъв случай не е панацея за нашето здраве и за нашата фигура. Нейните достойнства се коренят във философията, че човек изначално е свързан с природата и с нейните блага и е напълно естествено тя да бъде източник за здравословно хранене. Идеята за хранене според нашето местообитание също има своите основания, защото климатично сме се приспособили към определени сезонни хранителни продукти, които усвояваме добре.

Опитайте и нашето Палео меню

Здравословна кухня Fit Panther предлага своя собствено Палео меню, разработено според гореизброените принципи. Можете да поръчате и да го опитате по всяко време.

  • Палео диета 4-степенно меню

    44.00 лв.